(CONFER · 07/01/25) Augmenta el nombre de dones en llocs d’importància al Vaticà. Aquest dilluns, en plena solemnitat de l’Epifania, mentre el papa Francesc entonava el rés del ángelus davant milers de fidels a la Plaça de Sant Pere, s’anunciava oficialment que la italiana Simona Brambilla MC, es convertia en la prefecta del Dicasteri per als Instituts de Vida Consagrada i Societats de Vida Apostòlica.
Bambrilla als seus 59 anys es posa al capdavant de la gestió de tots homes i dones consagrats de l’Església catòlica, i dels instituts que l’aglutinen. En total, es calcula que superen els 777.200, dels quals una aclaparadora majoria, entorn de 600.000, són dones.
Càrrec anteriorment reservat a cardenals i arquebisbes
En 2022, després de la Constitució Apostòlica Praedicate Evangelium, Francesc va fer possible que en el futur també els laics, i per tant també les dones, puguin dirigir un dicasteri i convertir-se en prefectes, càrrec que abans estava reservat a cardenals i arquebisbes.
En els deu anys del seu pontificat, el papa Francesc ha nomenat a dues dones per a alts càrrecs: en 2016, Barbara Jatta, directora dels Museus Vaticans, que sempre han estat dirigits per laics i en 2022 Raffaella Petrini, secretària general de la Governació, càrrec habitualment assignat a un bisbe.
En el Dicasteri per als Laics, la Família i la Vida hi ha diverses sotssecretàries com Gabriella Gambino i Limita Ghisoni, mentre que en el Dicasteri per als Instituts de Vida Consagrada i les Societats de Vida Apostòlica Carmen Ros Nortes de les Germanes de La nostra Senyora és la sotssecretària. Emilce Cuda és secretària de la Comissió Pontifícia per a Amèrica Llatina; Nataša Govekar, responsable de la direcció teològic-pastoral del Dicasteri per a la Comunicació; Cristiane Murray, directora adjunta de l’Oficina de Premsa de la Santa Seu, i Charlotte Kreuter-Kirchof és coordinadora adjunta del Consell per a l’Economia. La secretaria general del Sínode compta també amb una sotssecretària, la religiosa francesa Nathalie Becquart. El passat 13 de desembre, el papa va nomenar com a membres del XVI Consell Ordinari de la Secretaria General a la religiosa Simona Brambilla i a María Lía Zervino, expresidenta de la Unió Mundial d’Organitzacions de Dones Catòliques (UMofc), nomenada en 2022 membre del Dicasteri per als Bisbes.
Ángel Fernández Artime SDB, nomenat pro-prefecte del Dicasteri per als Instituts de Vida Consagrada i les Societats de Vida Apostòlica
Qui va ser rector major de la Societat Salesiana de Sant Joan Bosco, el cardenal espanyol Ángel Fernández Artime ha estat nomenat també per la Santa Seu pro-prefecte de Dicasteri per als Instituts de Vida Consagrada i les Societats de Vida Apostòlica.
Després de la seva creació cardenalícia, el 20 d’abril de 2024, la Basílica de Santa Maria la Major a Roma va acollir la seva ordenació episcopal i la seva presa de possessió com a arquebisbe de Ursona, comunicant la dispensa que havia rebut per a continuar com a rector major fins al 16 d’agost d’enguany.
Ara, el cardenal Artime assumeix un nou encàrrec, un servei totalment nou, com a nou és el càrrec de pro-prefecte que li ha assignat el papa. Un cardenal que assistirà amb el seu servei a una dona, que serà la seva `cap´.








