(P. Màxim Muñoz) “Recordar el passat és comprometre’s amb el futur”. Amb aquesta frase de Joan Pau II, reproduïda en l’entrada del Museu Claret de Vic, començava la pregària inicial de la trobada de la família Claretiana de Catalunya. Amb ella volíem cloure a Catalunya la celebració del 175 aniversari de la fundació de la Congregació Claretiana.
A Vic, el lloc dels inicis, es van trobar un centenar llarg de claretians, laics i religiosos vinculats a l’esperit de Sant Antoni M. Claret. En la pregària inicial vam recordar els inicis de la Congregació segons el narra el P. Claret en la seva autobiografia i vam ser invitats a fer un recorregut contemplatiu pel museu Claret, responent a la pregunta: “Què és el que més m’inspira del P. Claret”.

Després, el claretià P. Juan Carlos Martos, director del centre d’espiritualitat Claretiana, va explicar el camí i les raons que van portar al P. Claret a fundar la Congregació amb cinc companys del bisbat de Vic.
L’eucaristia, celebrada en el Temple de Sant Antoni M. Claret, que conté el seu sepulcre, va ser presidida pel P. Juan Martín Askaiturrieta, Provincial de la Província de Sant Pau, a la què pertanyen actualment les comunitats de Catalunya. Els claretians presents van renovar la seva professió.
Un dinar de germanor, amb pastís d’aniversari inclòs, va cloure la trobada.
Aquest any jubilar ha estat viscut intensament per la Congregació Claretiana arreu dels 65 països on està present actualment, amb multitud d’actes. Des del govern general s’ha impulsat, per una banda, una sèrie de vídeos sobre la història de la Congregació i per l’altra una breus reportatges que recullen diversos projectes missioners que s’estan realitzant arreu del món. Memòria i actualitat del foc evangelitzador que des de Claret es manté viu en l’obra iniciada a Vic un 16 de juliol de 1849.
L’altra gran iniciativa del jubileu ha estat el Congrés d’espiritualitat claretiana celebrat a Vic del 7 al 15 de juliol d’aquest mateix any, que acabà just la vigília de la gran celebració. Amb diverses ponències, tallers i (no menys important) estones intenses de pregària i celebració, vam tenir ocasió de prendre el pols a com estem vivint la nostra espiritualitat en aquests moments concrets de la història i discernir com respondre, en fidelitat a les arrels, al reptes que planteja el context actual i que podem resumir en les grans “conversions” a les què ens invita el Papa Francesc: pastoral, ecològica i sinodal.
La clausura de l’any va consistir en una vetlla de pregària en el Temple del P. Claret, una pregària davant la cel·la de la fundació, la celebració d’una solemne eucaristia presidida pel cardenal claretià P. Aquilino Bocos, amb homilia del P. General Matthew Vattamattan i el dinar festiu, amb una sobretaula rica en cants i expressions de les diverses cultures.
Crec que aquest any jubilar han estat un bon impuls per a la Congregació, sempre unida a la gran família claretiana i a les esglésies locals en què estem arrelats.
Màxim Muñoz Duran, cmf
Conseller provincial








