(Dominics · 20/07/26) Artieda (Navarra) acull aquests dies de juliol el nou Capítol General de les Dominiques de l’Ensenyament de la Immaculada Concepción (DEIC), un temps de trobada, oració i discerniment en el que la Congregació reflexiona sobre el seu present i cerca les claus per a continuar responent als desafiaments de la seva missió durant els pròxims quatre anys.
Les germanes capitulars van iniciar aquest camí el 6 de juliol a la Casa d’Espiritualitat Santa Ana, amb uns dies de preparació interior marcats pel silenci, la contemplació i l’escolta de l’Esperit, un temps per al retrobament, enfortir els vincles de fraternitat i disposar-se a viure aquest esdeveniment com una veritable experiència de gràcia.
L’obertura oficial va ser el 8 de juliol amb la celebració de l’Eucaristia i la sessió inaugural presidida per la priora general, gna. Arantxa Sanz, qui va convidar a les capitulars a afrontar aquest temps amb una actitud de confiança, disponibilitat i esperança, obertes a l’acció de l’Esperit i compromeses amb la missió evangelitzadora de la Congregació.
Enviats per l’Esperit a les fronteres del món
En els dies posteriors, el Capítol ha anat alternant moments d’oració, reflexió, treball i assemblea. La presentació de la memòria de l’últim quadrienni va permetre fer un recorregut agraït per la vida de la Congregació en els diferents països on està present, Bolívia, l’Equador, Moçambic i Espanya, reconeixent el lliurament de les germanes i dels laics que comparteixen la missió educativa i predicadora en totes les seves presències comunitàries.
Les oracions que obren cada jornada ajuden també a situar el discerniment en diàleg amb la realitat del món. La bretxa social, les migracions, la cura de la creació, la superficialitat, la indiferència o els llenguatges que exclouen han estat algunes de les fronteres contemplades durant aquests dies. No es tracta només d’analitzar problemes, sinó de deixar que aquestes realitats interpel·lin la vida missionera de les comunitats i orientin les decisions que el Capítol està cridat a prendre.
El treball capitular ha començat amb l’estudi dels primers documents de reflexió, centrats en una vida consagrada que continuï sent esperança per al nostre temps i en una economia inspirada en els valors de l’Evangeli, capaç de posar en el centre la dignitat de les persones, la cura de la casa comuna i l’ús responsable dels béns.
Al costat del treball, també hi ha hagut espai per a la fraternitat. La visita a la Foz de Lumbier, prop de Artieda, va permetre a les germanes gaudir de la bellesa de la creació i compartir un temps de convivència que va enfortir els llaços comunitaris enmig d’unes jornades intenses.
Elecció del Nou Consell General
Un dels moments més significatius del Capítol va arribar el dimecres 15, amb la reelecció d’Arantxa Sanz com a priora general per al quadrienni 2026-2030. En tractar-se d’un tercer mandat, la Santa Seu havia concedit prèviament la postulació corresponent. La notícia va ser rebuda amb profunda alegria per les capitulars, que la van comunicar immediatament a tota la Congregació, convidant a les comunitats, a les famílies i als qui comparteixen el seu carisma dominicà a unir-se en l’acció de gràcies i en l’oració per aquesta nova etapa.
L’elecció del nou Consell General va ser un altre moment molt emotiu i de gran novetat que va tenir lloc al matí següent, quedant constituït amb les següents germanes:
- Priora General: gna. Arantxa Sanz
- Vicaria general: gna. Ercia Yanina Castillo
- Primera Consellera General: gna. Ana Lluïa Parets
- Segona Consellera General: gna. Marcia Lorena Mendieta
- Secretaria General: gna. Maria Vinyet Estalella
La novetat radica en el fet que el nou Consell, per primera vegada, està format per germanes representants de les comunitats d’Espanya, del Vicariat (Bolívia i l’Equador) i de Moçambic. Un nou Consell per a un rostre congregacional que va adaptant-se als signes dels temps i al que murmura l’Esperit constantment.
El XIIIè Capítol General continua des del divendres 17 de juliol amb la incorporació del grup de laics capitulars que representen el Poble DEIC, una gran comunitat formada per laics que estan integrats carismàticament en la Congregació. En els pròxims dies, el treball comú entre germanes i laics avançarà amb la mirada posada en el futur, continuant escoltant a l’Esperit per a anar conformant les prioritats de vida i missió per al nou quadrienni.
Més enllà dels documents i de les decisions que s’adoptin, germanes i germans DEIC desitgen que aquest temps sigui una gran oportunitat per a renovar la seva fidelitat a l’Evangeli i al carisma rebut, enfortint una missió que vol continuar sent signe d’esperança allí on l’educació, la proximitat i el servei fan present l’amor de Déu: a les fronteres del nostre món.








