(VN · Sebastián Sansón · 10/01/26) En una carta amb data el 7 de gener de 2026, el Sant Pare Lleó XIV es va dirigir als Ministres Generals de la Conferència de la Família Franciscana amb motiu del VIIIè Centenari del trànsit de sant Francesc d’Assís.
D’aquesta manera, el Pontífex es va unir espiritualment a les celebracions previstes, inaugurades solemnement aquest dissabte 10 de gener, i va expressar el seu desig que el missatge del Poverello «pugui trobar una ressonància profunda en l’avui de l’Església i de la societat».
En recordar la figura del sant d’Assís, el Papa va destacar el seu llegat com a testimoni de l’Evangeli i de la pau en una època també marcada per tensions i conflictes.
En el centre del missatge papal es troba la salutació que sant Francesc va rebre, segons la tradició: «El Senyor em va revelar que diguéssim la salutació: ‘El Senyor et doni pau'». Lleó XIV va explicar que aquestes paraules expressen el nucli de l’experiència evangèlica del sant: la pau com «la suma de tots els béns de Déu», un do que no pot ser produït per l’esforç humà, sinó acollit i viscut.
El Bisbe de Roma va relacionar aquesta salutació amb la que el Ressuscitat dirigeix als deixebles: «Pau a vostès», subratllant que no es tracta d’una fórmula, sinó de l’anunci de la victòria de Crist sobre la mort.
Una paraula per al món d’avui
Lleó XIV va situar el missatge franciscà en el context actual, marcat per guerres prolongades, divisions i temors. En aquest escenari, va afirmar, sant Francesc continua parlant no per oferir «solucions tècniques», sinó perquè la seva vida remet a «la font autèntica de la pau».
El Successor de Pere va subratllar que l’herència franciscana convida a tornar a aquesta arrel, especialment quan la humanitat experimenta noves formes de fractura social i cultural.
Pau amb els homes i amb la creació
La carta també posa en relleu la dimensió integral de la pau a l’espiritualitat franciscana. Sant Francesc, que anomenava al sol «germà» i a la lluna «germana», va ensenyar que la pau no es limita a les relacions humanes, sinó que s’estén a tota la creació.
Segons Prevost, aquesta visió resulta especialment actual en un temps en què «la casa comuna està amenaçada». Per això, la pau amb Déu, entre els homes i amb el món creat són presentades com a dimensions inseparables d’una mateixa vocació a la reconciliació.
Una oració per a aquest temps
En el marc de l’Any de gràcia pel centenari, el Papa va confiar a la Família Franciscana una oració dirigida a sant Francesc per a demanar «la perfecta alegria i la concòrdia». En ella, el sant és invocat com a intercessor perquè els cristians es converteixin en «operadors de pau» i «testimonis desarmats i desarmants de la pau que ve de Crist».
En concloure el seu missatge, Lleó XIV va impartir la Benedicció Apostòlica a tots els que viuen el carisma franciscà i als qui participaran en les celebracions del dies natalis del Poverello d’Assís.
Oració que proposa el Papa Lleó XIV
Sant Francesc, germà nostre, tu que fa vuit-cents anys
vas anar a la trobada de la germana mort com un home en pau,
intercedeix per nosaltres davant el Senyor.
Tu, que en el Crucifix de Sant Damià vas reconèixer la veritable pau,
ensenya’ns a buscar en Ell la font de tota reconciliació
que derroca tot mur.
Tu, que desarmat vas travessar les línies de la guerra
i de la incomprensió,
dóna’ns el valor de construir ponts
on el món aixeca fronteres.
En aquest temps afligit per conflictes i divisions,
intercedeix perquè ens convertim en artesans de pau:
testimonis desarmats i desarmants de la pau que ve de Crist.
Amén.








