(CONFER · 19/09/26) Les Oficines de Protecció de Menors de l’Església han celebrat els dies 18 i 19 de setembre la seva IXà trobada, que en aquesta edició porta el títol «L’abús de menors entre la Intel·ligència Artificial i la realitat«. El programa ha abordat els nous escenaris de risc per als menors en les xarxes socials i els entorns digitals, així com les implicacions que el desenvolupament de la intel·ligència artificial planteja per a la prevenció i la protecció.
La trobada va començar el divendres 18 de setembre amb l’acolliment dels participants, seguida d’un moment d’oració i presentació. Mons. Luis Manuel Alí Herrera, secretari de la Pontifícia Comissió per a la Protecció de Menors (Tutela Minorum), va ser l’encarregat d’oferir unes paraules de salutació als allí congregats.
La primera sessió va estar dedicada a «Les noves formes de l’abús del menor en xarxes socials i entorns digitals. L’ètica de la cura en l’era de la Intel·ligència Artificial», una ponència oferta per Amparo Alonso Escobar, CEO de Ethical Artificial Intelligence for Human Development SL. Posteriorment, el P. Antonio Carrón de la Torre, OAR, professor de l’Institut d’Antropologia de la Universitat Gregoriana de Roma, va abordar la influència de la intel·ligència artificial en els agents pastorals. El matí va concloure amb un diàleg conjunt amb tots dos ponents.
Prevenció, acompanyament i reparació
La tarda del divendres, 18 de setembre, va estar centrada en diferents àmbits de treball relacionats amb la protecció de menors. Després de les reunions dels grups de treball, es van compartir experiències en l’àmbit sanitari, a càrrec de Roberto Pérez Conejero, dels Religiosos Camils, i es va abordar l‘acompanyament a victimaris, amb la participació de Pilar Polo Polo, responsable de Relacions Institucionals i Consultoria de la Fundació Vicki Bernadet.
Un dels moments de la trobada va estar dedicat als testimoniatges de víctimes que han culminat processos de reparació integral, posant en el centre l’experiència dels qui han sofert abusos i els processos de reparació i sanació empresos.
La segona jornada, aquest dissabte 19 de setembre, ha començat amb una sessió dedicada a l’acord amb el Govern, en la que han participat Mons. Luis J. Argüello García, president de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), i el P. Jesús Díaz Sariego, OP, president de la CONFER. La sessió va abordar l’itinerari de les negociacions i el contingut de l’acord, seguida d’un treball per grups.
A continuació, María José Díez Alonso, membre del Servei de Coordinació i Assessorament de les Oficines de Protecció de Menors i delegada episcopal de Protecció de Menors de la diòcesi de Astorga, va oferir una sessió sobre «Teoria de la ment: gestió emocional per a la prevenció d’abusos«.
L’última part d’aquestes jornades s’ha dedicat a la presentació de dues noves eines: una Guia d’atenció al victimari d’abusos sexuals a menors o adults vulnerables en el sí de l’Església, i el Diccionari de Restauració i Sanació.
La Guia d’atenció al victimari d’abusos sexuals a menors o adults vulnerables en el sí de l’Església, actualment en procés d’edició, ha estat elaborada per un dels grups d’estudi constituïts sota la tutela del Servei de Protecció de Menors, ofereix orientacions a diòcesis, instituts de vida consagrada i societats de vida apostòlica per a l’acompanyament dels agents de pastoral —sacerdots, religiosos i laics— que han comès abusos o presenten factors de risc de cometre’ls, des d’una perspectiva de responsabilitat, prevenció i cura.
Entre les seves principals aportacions destaca el Pacte Institucional amb el victimari, una eina col·legiada que permet concretar, supervisar i avaluar les mesures acordades en cada procés d’acompanyament.
La trobada s’ha tancat amb les paraules de clausura del secretari general de la CEE, Mons. Francisco César García Magán.








