(Vatican News · 10/03/21) Poc més d’un mes després que els bisbes haitians donessin la veu d’alarma sobre la situació «explosiva» i insostenible que viu el país, la Conferència de Religiosos Haitians (CRH) va fer una dura acusació contra el President Jovenel Moïse, que segueix fermament al poder tot i que la societat civil porta molt de temps demanant la seva dimissió, també després dels escàndols i episodis de corrupció, i l’expiració del seu mandat.
El President Moïse porta més d’un any governant per decret
Moïse, que volia iniciar una qüestionada reforma de la Constitució, porta més d’un any governant per decret, ja que no hi ha parlament i les eleccions legislatives, previstes inicialment per al gener de 2020, s’han ajornat fins al proper setembre, juntament amb les presidencials.
Al mateix temps, la població haitiana, ja afligida per la pobresa i les malalties, veu el seu futur cada vegada més incert, ara amenaçat per la pandèmia de la Covid-19.
Pobresa, inflació, manca d’aliments i combustible
El 60% de la població viu per sota el llindar de la pobresa, la inflació és molt alta i falten aliments i combustible. A això se suma la violència perpetrada pels esquadrons de la mort que sembren el terror per tot arreu en un context de «gairebé total impunitat», com denuncien els propis bisbes en la seva Carta pastoral del 2 de febrer passat. A Haití, de fet, la inseguretat i els segrestos estan a l’ordre del dia. Ningú se salva, creant així una por generalitzada entre la població.
Panorama ombrívol
Segons els religiosos haitians, un mes després, el «fosc panorama» descrit pels bisbes en la seva Carta segueix enfosquint-se cada vegada més: «No s’ha pres cap decisió seriosa per alleujar el patiment de la gent ni per protegir-la de les agressions». És la queixa continguda en una Carta oberta dirigida al President Moïse. «L’únic que sembla pressionar-li -escriuen- és complir el seu suposat mandat sigui com sigui, desafiant les legítimes demandes de tot un poble». En la missiva també es llegeix: «Sorgeix preguntar-se, ¿quin sentit té aferrar-se al poder, fins i tot de manera il·legítima o il·legal, quan més de la meitat de la seva població viu en condicions d’inseguretat alimentària crònica? Per què voler costi el que costí prorrogar o revocar una aparença de mandat sense poder garantir la seguretat de la vida i la propietat, la lliure circulació de les persones? ¿De què serveix un president o un govern incapaç de frenar el tren de la mort que diàriament sembra el dol entre la població?».
Invitació de Sant Joan Pau II
Recordant la invitació a canviar el país feta per Sant Joan Pau II amb motiu del seu Viatge Apostòlic a Haití el 1983, els religiosos haitians lamenten com, 38 anys després, el canvi ha donat un gir de 180 graus. I escriuen: «El país està morint, la població està sota el jou, la inseguretat s’estén, els més pobres ja no poden més, la població està desorganitzada i al límit de la desesperació, el país ja no està governat. Som testimonis i víctimes de massa crims, massa injustícies i desigualtats».
Per a l’Església, la responsabilitat d’aquest «descens als inferns» recau plenament en el President Moïse, qui – conclou la carta – té «el deure de donar respostes ràpides i concretes a les demandes del poble, començant pel respecte de les lleis del país».








