(Vatican News · 10/10/25) “L’Església necessita de vostès i de tota la diversitat i riquesa de les formes de consagració i ministeri que representen”: el Papa Lleó XIV va fer seves les paraules del Papa Francesc en el Missatge per a la Jornada Mundial de la Vida Consagrada del 2 febrer 2023, en rebre aquest matí en audiència al Vaticà als consagrats i consagrades del món arribats a Roma per a la seva peregrinació jubilar. “Amb una abraçada que sali del cor” i amb el “desig que arribi fins als racons més llunyans de la terra”, el Pontífex els va donar la seva benvinguda després d’haver celebrat ahir, a la plaça de Sant Pere, la Santa Missa amb motiu del seu Jubileu.
“Amb la seva vitalitat i amb el testimoniatge d’una vida en la que Crist és el centre i el Senyor, poden contribuir a ‘despertar al món’, va indicar Lleó XIV, citant novament al Papa Francesc. “En aquest sentit – va afegir – caldria reiterar sempre l’important que és per a tots vostès estar arrelats en Ell. Només així, de fet, podran complir la missió de manera fecunda, vivint la vocació com a part de la meravellosa aventura de seguir més de prop a Jesús”.
LLEGEIXI AQUÍ EL DISCURS INTEGRAL DEL PAPA
La invitació a “tornar al cor”
El Papa va destacar que els consagrats i consagrades, units en Jesús, “es converteixen en el traçat d’un camí lluminós en el gran projecte de pau i salvació que Déu té per a la humanitat”. Per això, els va dirigir una càlida exhortació a ‘tornar al cor’, “com el lloc en el qual redescobrir l’espurna que va animar els inicis de la seva història, lliurant als qui els van precedir una missió específica que no passa i que avui se’ls confia a vostès”.
En efecte, és en el cor on es produeix la “paradoxal connexió entre la valorització d’un mateix i l’obertura als altres, entre la trobada personalíssima amb un mateix i el do d’un mateix als altres”.
Per a Lleó XIV és “en la interioritat, conreada en l’oració i en la comunió amb Déu, on tiren arrels els millors fruits del bé segons l’ordre de l’amor, en la plena promoció de la singularitat de cadascun, en la valorització del propi carisma i en l’obertura universal de la caritat”.
Portadors de pau i esperança
Observant la “profunda necessitat d’esperança i pau que habita en el cor de cada home i dona del nostre temps”, el Bisbe de Roma va assenyalar la tasca de les consagrades i consagrats, que “volen ser portadors i testimonis d’això amb la seva vida, com a divulgadors de la concòrdia a través de la paraula i l’exemple, i abans encara com a persones que porten en si mateixes, per la gràcia de Déu, la petjada de la reconciliació i la unitat.
Només així podran ser, en els diversos ambients en els que viuen i treballen, constructors de ponts i difusors d’una cultura de la trobada en el diàleg, en el coneixement recíproc, en el respecte per les diferències, amb aquesta fe que els fa reconèixer en cada ésser humà un únic rostre sagrat i meravellós: el de Crist.
El Sant Pare va recordar a més els moments d’intercanvi, de fraternitat i de testimoniatge entorn de temes importants, com el compromís per construir una fraternitat universal, l’atenció a les persones més pobres i la cura de la creació, abordats ahir en algunes places de Roma, definint-los com a ”punts focals” que parlen del seu esforç constant per establir i promoure ambients i estructures de fraternitat, on es venci la pobresa, es posi en el centre la dignitat de la persona humana i s’escolti el clam de la ‘casa comuna’. D’aquí el seu alè perquè continuïn sent “guardians i promotors d’aquesta gran tradició, pel bé dels germans”.
Cuideu la sinodalitat
Seguidament, els va convidar a reflexionar sobre altre tema important per a l’Església del nostre temps: el de la “sinodalitat”, exhortant-los a “romandre fidels al camí que tots estem recorrent en aquesta direcció”. I citant a Sant Pau VI, que va descriure aquesta “missió apassionant” com un “diàleg domèstic”, va indicar:
Avui es confia també a vostès, és més, a vostès de manera especial, per a una contínua renovació del Cos de Crist en les relacions, en els processos, en els mètodes.
Per al Papa, “la forma mateixa en què estan organitzats, el caràcter sovint internacional i intercultural dels seus Instituts, els col·loquen de fet en una condició privilegiada per a poder viure quotidianament valors com l’escolta recíproca, la participació, l’intercanvi d’opinions i capacitats, la cerca comuna de camins segons la veu de l’Esperit”.
“De tot això, l’Església els demana avui que siguin testimonis especials en les diferents dimensions de la seva vida, en primer lloc, caminant en comunió amb tota la gran família de Déu, sentint-la com a Mare i Mestra, compartint en ella l’alegria de la seva vocació i també, quan sigui necessari, superant divisions, perdonant injustícies sofertes, demanant perdó pels entossudiments provocats per l’autoreferencialitat”, va assenyalar el Pontífex i va afegir:
Treballin per a convertir-se, dia a dia, cada vegada més en “experts en sinodalitat”, per a ser profetes al servei del poble de Déu.
Per a acabar, el Sant Pare els va convidar a veure el demà amb serenitat i confiança, i a no tenir por de prendre decisions valentes. I citant una vegada més al Papa Francesc va recordar que la nostra esperança, “no es basa en els números ni en les obres, sinó en Aquell en qui hem posat la nostra confiança, per a qui ‘res és impossible’”..
“Segueixin amb aquesta confiança el seu camí!” va ser la seva recomanació. “Els agraeixo la seva fidelitat i el gran bé que fan a l’Església i en el món. Els prometo un record especial en la meva oració i els beneeixo de cor”.








