(Clarisses· 08/02/25) És amb tristesa i amb responsabilitat, però també amb esperança, que us anunciem que el proper 15 de febrer la comunitat de germanes clarisses del monestir de Santa Maria de Pedralbes deixarà aquesta casa, que tant els ha donat i en la qual han rebut tantes coses bones de la estimada ciutat de Barcelona. Després de set-cents anys toca dir: adéu, però com diu la cançó no és un “adéu per sempre” perquè sempre hi sereu presents en el seu cor i en la seva pregària.
Les germanes d’aquesta comunitat iniciaran una nova etapa en la seva vida com a clarisses, amb il·lusió i amb la certesa que, amb aquesta decisió comunitària, estant complint la voluntat de Déu.
Viuen aquest moment amb responsabilitat perquè ja fa temps que, veuen les limitacions d’una comunitat formada per persones d’edat avançada i sense relleu generacional.
Heu de saber que s’ha treballat des de l’any 2020, seriosa i responsablement, avaluant diverses opcions per poder assegurar la continuïtat de la vida comunitària i fraterna al monestir de Santa Maria de Pedralbes. Havent analitzat diverses possibilitats, aquestes germanes han assumit la dificultat de no trobar cap alternativa per poder tirar endavant la vida fraterna, la vida litúrgica, la pregària, que és el que dóna sentit a la Vida Consagrada Franciscana-Clariana. Aquesta decisió ha estat meditada, discernida i acceptada per la comunitat. Una decisió presa per la urgència de ser fidels a la seva vocació. Santa Clara escriu a la seva regla: que si un dia les germanes han de deixar el lloc on viuen, per qualsevol raó, l’única preocupació que han de tenir es viure sempre la vocació a la que un dia el Senyor les ha cridat. Aquestes son entre d’altres les raons per les quals han decidit fer aquest pas. Cap persona, cap estament ha imposat res, ni ha interferit en el seu discerniment comunitari.
Per últim, també viuen aquest moment amb esperança, perquè com diu Santa Clara: “la prosperitat demana fe, l’adversitat l’exigeix”. Actualment, poc o res es valora la Vida Consagrada, raó per la qual moltes institucions religioses han deixat de fer la seva missió apostòlica. Aquestes germanes han de deixar aquest monestir de Santa Maria de Pedralbes per la mateixa raó: en els últims 30 anys cap noia s’ha plantejat aquesta opció com a possible per la seva vida. Aquest esdeveniment tant de bo pugui ajudar a les famílies a obrir aquesta possibilitat a les seves filles o fills; a pregar i treballar per l’evangeli de nostre Senyor Jesucrist; a viure la seva vida familiar en cristià per tornar a omplir de vida i joventut les nostres esglésies, les nostres parròquies, els moviments cristians… Déu faci que així sigui.
Resta recordar-vos que la pregària d’aquesta comunitat continuarà ben viva. Per tots i totes vosaltres bona gent de la ciutat de Barcelona.
Hi ha la intenció i el desig de mantenir totes les activitats culturals, artístiques i espirituals, a través de l’art i la música, com fins ara. Així mateix, reprendrem tan aviat com es pugui l’activitat pastoral i espiritual.
D’acord amb l’Arquebisbat de Barcelona, d’on sempre han rebut ajuda, s’ha acordat mantenir el culte i les celebracions eucarístiques tant els dies feiners com els caps de setmana i festius, com ha estat fins ara. Unes paraules d’agraïment per totes les mostres d’afecte i simpatia que rebudes durant les darreres setmanes dels veïns del barri de Sarrià, del personal del Museu del monestir de Santa Maria de Pedralbes (MHUB), de l’Ajuntament de Barcelona, de l’Arquebisbat de Barcelona i de tantes entitats i institucions que ens han manifestat la seva proximitat. Els nostres cors seguiran units en la pregària i que la pau i el bé omplim sempre el vostre cor.
Federació de Germanes Clarisses de Catalunya, Castelló i Menorca.








